HASTA VE YAKINLARININ HAKLARI
Hizmetten genel olarak faydalanma;
Irk, dil, din ve mezhep, cinsiyet, felsefi inanç, ekonomik ve sosyal
durumlarınız dikkate alınmadan hizmet alma hakkınız vardır.
Bilgilendirme ve bilgi isteme;
Her türlü sağlık hizmetinin ve imkânının neler olduğunu öğrenmeye ve
sağlık durumu ile ilgili her türlü bilgiyi sözlü veya yazılı istemeye
hakkınız vardır.
Mahremiyet;
Gizliliğe uygun bir ortamda her türlü sağlık hizmetini almaya hakkınız vardır.
Reddetme, durdurma ve rıza; Tedaviyi
reddetmeye, durdurulmasını istemeye, tıbbi müdahalede rızasının
alınmasına ve rıza çerçevesinde hizmetten faydalanmaya hakkınız vardır.
Sağlık kuruluşunu ve personeli seçme ve değiştirme:
İmkânlar ölçüsünde sağlık kuruluşunu seçme, değiştirmeye ve seçtiği
sağlık tesisinde verilen sağlık hizmetinden faydalanmaya, sağlık hizmeti
verecek-vermekte olan tabiplerin ve diğer sağlık çalışanın
kimliklerini, görev ve unvanlarını öğrenmeye hakkınız vardır.
Güvenlik;
Sağlık hizmetlerini güvenli bir ortamda almaya hakkınız vardır.
Dini vecibelerini yerine getirebilme; Sağlık
tesisinin imkânları ölçüsünde ve idarece alınan tedbirler çerçevesinde
dini vecibelerinizi yerine getirmeye hakkınız vardır.
İnsani değerlere saygı gösterilmesi;
Saygınlık görme ve rahatlık; Saygı ve itina gösterilerek, güler yüzlü,
nazik, şefkatli bir ortamda her türlü hijyenik şartlar sağlanmış,
gürültülü ve rahatsız edici bütün etkenler giderilmiş bir sağlık hizmeti
almaya hakkınız vardır.
Ziyaret ve refakatçi bulundurma;
Sağlık tesislerince belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde ziyaretçi
kabul etmeye, mevzuatın ve sağlık tesisinin imkânları ölçüsünde ve
hekimin uygun görmesi halinde, refakatçi bulundurmaya hakkınız vardır.
Müracaat, Şikâyet ve dava hakkı;
Hakların ihlali halinde, mevzuat çerçevesinde her türlü başvuru, şikâyet ve dava hakkını kullanmaya hakkınız vardır.
HASTA VE YAKINLARININ SORUMLULUKLARI
Sorumluluklarınız:
Genel Sorumluluklar:
‾ Kişiler kendi sağlığına dikkat etmek için elinden geleni yapmalıdırlar.
‾ Hastane çalışanlarımızın 24 saat hizmet verdikleri göz önünde bulundurulmalıdır.
‾ Kişi uygunsa kan verebilir ya da organ bağışında bulunabilir.
‾ Basit durumlarda kişi kendi bakımını yapmalıdır.
‾ Sosyal güvenlik durumu:
‾ Hasta, sosyal güvenlik ve kişisel bilgilerindeki değişiklikleri zamanında bildirmek durumundadır.
‾ Hasta muayeneye gelirken; mutlaka yanında kimliğini bulundurmalıdır.
‾ Sağlık çalışanın bilgilendirme:
‾ Hasta yakınmalarını ve daha önce kullandığı ilaçları,
müdahaleleri, alerjilerini, sağlığı ile ilgili tüm bilgileri eksiksiz
vermelidir.
‾ Hastane kurallarına uyma:
‾ Hasta, başvurduğu sağlık kuruluşunun kural ve uygulamalarına uymalıdır.
‾ Hasta, Sağlık Bakanlığı ve diğer sosyal güvenlik kurumlarınca belirlenen sevk zincirine uymalıdır.
‾ Hasta, randevulu hizmet veren bir sağlık tesisinden
yararlanıyorsa; randevu tarihine ve saatine uyması gerekmektedir.
‾ Hastalarımız; hastane personelinin, diğer hastaların ve
ziyaretçilerin haklarına saygı göstermelidir. Hasta, hastane malzemesine
verdiği zararı karşılamak zorundadır.
‾ Bilinci açık ve planlı yatış yapılan hastalar tıbbi
gereksinimi dışında yanında bulundurduğu eşyaların kendi sorumluluğunda
olduğunu bilmeli ve buna göre tedbir almalıdır.
‾ Tıbbi gereksinim ve hastane idaresinin izin verdiği haller
(tıraş makinesi v.b.) dışında yanıcı, yakıcı, parlayıcı madde
bulundurmamalı ve elektrikli alet kullanmamalıdır.
‾ Hastanenin; ziyaretçi politikasına ve diğer kurallarına
(Fiziksel veya sözlü saldırılarda bulunmak, sigara, alkol veya diğer
kullanılması yasak maddeler kullanmak, silah olabilecek herhangi bir
şeyi taşımak yasaktır) uymalıdır.
‾ Tedavisi ile ilgili önerilere uyma:
‾ Hasta tedavisi ve ilaçla ilgili tavsiyeleri dikkatle incelemeli, anlayamadığı yerleri sormalıdır.
‾ Hasta, uygulanacak tedaviyi reddetmesi veya önerilere uyulmamasından doğacak sonuçlardan kendisi sorumludur.